8 اکتبر 2023-عوارض پای دیابتی یک خطر قابل توجه برای بیماران مبتلا به دیابت محسوب می شود. مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله بین المللی زخم های اندام تحتانی، نشان داد که یک ارتباط احتمالی بین کمبود ویتامین  Dبا پای دیابتی وجود دارد.

این مطالعه که بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 متمرکز بود، با هدف تعیین شیوع کمبود 25 هیدروکسی ویتامین D و ارتباط آن با شرایط پای دیابتی انجام شد. بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به دو گروه مبتلا به عوارض پای دیابتی (95 نفر) و بدون این عوارض (388 نفر) تقسیم شدند. داده‌های بالینی مختلف از جمله اندازه‌گیری وزن، قد و دور کمر به همراه آزمایش‌های بیوشیمیایی به‌دست‌آمده از پرونده‌های پزشکی الکترونیکی این افراد، جمع‌آوری و آنالیز شد.

این مطالعه نشان داد که 44.6 درصد از شرکت کنندگان دچار کمبود 25-هیدروکسی ویتامینD ، بودند. به طور قابل توجهی، این کمبود در گروه مبتلا به عوارض پای دیابتی شایع‌تر بود بطوری که 57.9 درصد از بیماران این گروه را تحت تأثیر قرار داد، در حالی که 41.0 درصد از افراد در گروه بدون عوارض پای دیابتی دچار کمبود این ویتامین بودند. علاوه بر این، میانگین سطوح سرمی 25-هیدروکسی ویتامین D به طور قابل توجهی بین دو گروه متفاوت بود، و در گروه مبتلا به عوارض پای دیابتی سطوح پایین تری (9.5 ± 19.8) در مقایسه با گروه بدون عوارض پای دیابتی(11.8±  24.1)؛ داشت(P=0.011).

این تحقیق همچنین ارتباط مثبت و معناداری را بین سطوح سرمی 25-هیدروکسی ویتامین D و B12 نشان داد(r=0.410؛ 0.01P <).

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که سطح 25-هیدروکسی ویتامینD (نسبت شانس= 1.21؛ 0.043=P) و شاخص توده بدنی(نسبت شانس =1.47؛ 0.009=P)به طور مستقل با شرایط پای دیابتی مرتبط هستند.

این یافته ها نشان می دهد که کمبود ویتامین D و شاخص توده بدنی بالاتر ممکن است خطر عوارض پای دیابتی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش دهد.

این مطالعه بر شیوع کمبود 25-هیدروکسی ویتامین D، به ویژه در بین بیماران مبتلا به پای دیابتی تاکید می کند. در حالی که این تحقیق ارتباط بالقوه ی بین کمبود ویتامین D و عوارض پای دیابتی را نشان می دهد، تحقیقات بیشتری برای روشن شدن نقش دقیق 25- هیدروکسی ویتامین D در ایجاد این شرایط مورد نیاز است. درک این ارتباط می تواند راه را برای بهبود اقدامات پیشگیرانه و استراتژی های درمانی برای عوارض پای دیابتی هموار کند و در نهایت کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت را بهبود بخشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/vitamin-d-deficiency-potentially-linked-with-diabetic-foot-complications-118445